2 metodikker
Jeg hører ofte, at trænere og elever finder det svært at serve og at lære andre at serve. Sammen med Peter Holst på Institut for Idræt har jeg for nogle år siden med gode resultater arbejdet med disse metodikker.
Read More »Tennistroldmand – Lars Elvstrøm
Jeg hører ofte, at trænere og elever finder det svært at serve og at lære andre at serve. Sammen med Peter Holst på Institut for Idræt har jeg for nogle år siden med gode resultater arbejdet med disse metodikker.
Read More »Generel taktisk vejledning af tennisjuniorer Som træner og måske forælder har vi alle oplevet, at selv om vi retter nogle juniorer taktisk, når de spiller tennis, glemmer de det hurtigt igen. Derfor producerede jeg i sin tid denne vejledning, som jeg kunne udlevere skriftligt til dem. I er velkommen til at benytte den, udlevere den, […]
Read More »Da de to tidligere indlagte undervisningsforløb i grundslag og i serven kan være lidt teoretisk tunge, har jeg lagt to komprimerede forløb ind med de væsentligste pointer. Begge forløb kan downloades som PP eller som PDF filer.
Read More »Du kan herunder se mit forslag til et undervisningsforløb i tennisserven som et koncentrat af mit mangeårige engagement i tennisteknik. Alle er velkommen til at downloade og benytte det. Det er i form af en PowerPoint med et antal slides. Under hver slide, hvoraf nogle indeholder små videoklips, har jeg i noter beskrevet meningen med […]
Read More »Du kan herunder se mit forslag til et undervisningsforløb i grundslag i tennis som et koncentrat af mit mangeårige engagement i tennisteknik. Alle er velkommen til at downloade og benytte det. Det er i form af en PowerPoint med et antal slides. Under hver slide, hvoraf nogle indeholder små videoklips, har jeg i noter beskrevet […]
Read More »Præstationsangst! Ud over tennisspillerens fysiske og slagtekniske kapacitet beror den udslagsgivende faktor i en tenniskamp på psykologiske faktorer som en god vurderingsevne og evnen til at lære og tilpasse det indlærte forskellige situationer. Men den konkrete kamp skaber også nervøsitet og kan være direkte angstprovokerende, hvorfor en dialog om årsagen til og tacklingen af psykisk […]
Read More »1. Kontrol af grundslag Man springer ikke højdespring på en skumgummimadras, der giver efter! Man kan heller ikke overføre kraft i et boksehug uden at spænde i hele kroppen. Kroppen forbereder sig til et sammenstød og ofrer lidt hastighed af knytnæven. Grundslag starter med et afsæt fra jorden og breder sig opefter led for led, […]
Read More »Et point i tennis starter med, at en spiller sætter bolden i gang. Den skal over en forhindring samt springe 1 gang på modspillers banehalvdel, før pointet er i gang. Derefter kan begge parter benytte forskellige typer slag for at vinde pointet. På grund af de forskelle i ”arbejdsbetingelser”, der har betydning for musklernes funktion, […]
Read More »Følgende er skrevet meget for sjov og lidt for alvor Har man haft gode oplevelser med tennis som fritidsaktivitet, kan man som forælder ønske at formidle denne fornøjelse til sine børn. Før man banker på tennisklubben, kan man opbygge et grundlag for denne livslange fysiske aktivitet. Skulle projektet ”slå fejl” og tennis ikke blive en […]
Read More »Miljø skaber – men arv begrænser! Et tennistalent er et begreb, der bruges om børn og unge. Begrebet rummer den vurdering, den forudsigelse og det håb, at den unge kan udvikle sig til en ”stjerne” på sportshimlen. Talent er et kompliceret begreb, fordi unge kan være på forskellige udviklingstrin fysisk, slagteknisk, taktisk og mentalt. Summen […]
Read More »